תשובות לשאלות נפוצות

 

ש: מה יותר פשוט – להוציא רישיון לאופנוע או למכונית?

יותר קל ופחות יקר להוציא רישיון נהיגה לאופנוע מאשר למכונית. השלבים הביורוקרטיים דומים: שלבי הרישום, בדיקות רפואיות ומבחן התיאוריה זהים, ולאחר שמשלימים אותם אפשר להתחיל ללמוד. אגב, אם כבר יהיה לך רישיון לאופנוע – הוצאת רישיון למכונית בעתיד תהיה פשוטה יותר.

מהלך לימוד הנהיגה על אופנוע הרבה יותר מהיר מאשר במכונית, ומחיר כל שיעור נמוך יותר. מספר השיעורים המינימלי שנדרש הוא 15, לעומת 28 שיעורים לרישיון למכונית, והמבחן המעשי קל יותר וכולל מבחן שליטה במגרש ונסיעה לא ארוכה במיוחד בשטח עירוני.

ש: באיזה גיל אפשר להוציא רישיון לאופנוע ובאיזה גיל למכונית?

בשני המקרים אפשר להיבחן במבחן תיאוריה בגיל 15 וחצי, אבל לצורך רישיון לאופנוע בדרגת רישוי A2  – מה שמוכר בשפת העם כ"125 סמ"ק – אפשר להתחיל ללמוד, ולגשת למבחן מעשי, בגיל 16, וזאת לעומת 16 ו-9 חודשים למכונית. לעומת זאת, מי שרוצה לקבל רישיון לדרגת רישוי A1 ("עד 500 סמ"ק") יכול להתחיל ללמוד ולקבל רישיון רק מגיל 18. מי שכבר הוציא רישיון A2 ורוצה לשדרג ל-A1 צריך לעבור מינימום 8 שיעורים מעשיים נוספים.

ש: יש לי רישיון למכונית. כמה מסובך לקבל רישיון לאופנוע?

הוספת דרגת רישיון A2  – מה שמוכר כ"125 סמ"ק" – ממש קלה: צריך למלא את הטפסים באינטרנט ולעבור את הבדיקות, אין צורך במבחן תיאוריה וגם לא במבחן מעשי. צריך לעשות מספר שיעורים כדי ללמוד לשלוט בכלי, ולגשת למבחן שליטה קצר שמתבצע בתוך מגרש סגור.

מי שרוצה להוציא רישיון לדרגה A1 ("עד 500 סמ"ק") צריך לעבור את השלב הביורוקרטי וללמוד 15 שיעורים (אלא אם יש לו כבר רישיון A2, ואז המינימום הוא 8 שיעורים). אין צורך לבצע מבחן תיאוריה, אבל נדרש מבחן מעשי.

ש: איפה לומדים?

אפשר ללמוד רק כדי "להוציא רישיון", ואפשר להתאמץ קצת יותר כדי למצוא מורה שמלמד קצת יותר מאשר רק כדי לעבור טסט. בכל מקרה, כדאי לזכור שרישיון הרכיבה הוא רק כרטיס פלסטיק. מי שבאמת רוצה לדעת לרכוב, ולעשות את זה באופן בטוח – מומלץ לו לעבור לכל הפחות קורס בסיסי ברכיבה מתקדמת, אחרי הוצאת הרישיון.

רבים ממורי הנהיגה ובתי הספר לנהיגה מלמדים בסמוך למגרשים שבהם מבוצעים המבחנים. עבור מי שגר בעיר שאין בה יותר מידי אפשרויות מבחינת מספר מורים ובתי ספר – אין גם יותר מידי ברירות. לעומת זאת, למי שגר בטווח סביר מאזור שבו פועלים מספר בתי ספר מומלץ לבחור במורה שמשקיע קצת יותר בתלמידיו ומבצע איתם רכיבה גם אל מחוץ לאזור שבו מתבצע המבחן.

רבים מבתי הספר מבטיחים "דילים" כאלה ואחרים, "לימוד בקבלנות" עד להוצאת הרישיון, וצריך לשקול את זה ביחס למספר השיעורים שכל אחד מאמין שהוא יזדקק להם. בכל מקרה, בין אם בחרת לשלם לפי שיעור או "בקבלנות" – צריך לזכור שבמקרה של כישלון במבחן המעשי יש לשלם מחדש את האגרה וגם לשלם לבית הספר "מחיר העמדת רכב לטסט" פעם נוספת.

נקודה אחרונה: יש כמובן יתרון לבית ספר שמלמד במקום שבו מבוצעים מבחנים או בסמוך אליו, מכיוון שתלמיד מרגיש "בסביבה הטבעית" שלו בזמן המבחן. מצד שני, זאת כנראה הפעם האחרונה שנבקר במקום הזה לאחר קבלת הרישיון, ולכן מי שלומד במקום מרוחק מן המגרש ורוכב אל אזור הטסטים במהלך הלימוד מרוויח משהו לא פחות חשוב: ניסיון רכיבה.

 

 

ש: על מה לומדים, ואיך?

אופנועי הלימוד בבתי הספר תואמים את דרגות הרישיון. לדרגת A2 הבסיסית משמשים לרוב קטנועים אוטומטיים בנפח 125 סמ"ק, ולדרגת A1 משתמשים באופנועים בנפח של 250 סמ"ק – לרוב עם תמסורת "ידנית" (למעשה "רגלית"). בחלק מבתי הספר יש גם אופנועי A1 אוטומטיים.

לאחר שהמורה השתכנע שהתלמיד שולט היטב בכלי הוא אוסף לרוב קבוצה של מספר תלמידים ויוצא איתה לרכיבה משותפת באזור שבו יבוצע המבחן המעשי. המורה יכול לרכוב על אופנוע לבדו, או להצטרף אל אחד התלמידים, אבל כל האחרים צריכים להקפיד לנסוע איתו בקבוצה אחת.

ש: על מה נבחנים, ואיך?

מבחן שליטה במגרש אמור לשכנע את הבוחן שהנבחן שולט בכלי. לצורך זה עליו לרכוב בין שני קווים מקבילים בקו ישר, לבצע "פניית פרסה" בקצה הישורת, לנסוע בנסיעה איטית בקו ישר, לבצע "בלימת חירום", ו"שיא השיאים": לבצע "שמיניות" בין שתי נקודות מבלי לחרוג מגבולות מלבן שמשורטט על האספלט. בתכל'ס – כל התרגילים האלה לא מעידים על רמת הרכיבה של הרוכב אלא בעיקר על הקואורדינציה שלו ועל מוטוריקה עדינה. זה לא מנבא את היכולת להבין את התנועה על הכביש ולהשתלב בה, אבל לכל הפחות מוכיח יכולת שליטה בכלי.

ש: חייבים לעשות תיאוריה?

אם זה רישיון ראשון, בוודאי. אבל לאחר מכן אין צורך לעבור שוב את המבחן כאשר מוציאים רישיון למכונית. אם כבר יש לך רישיון למכונית, או אם יש לך רישיון לדרגה A2 – אין צורך לבצע מבחן תיאוריה נוסף.

ש: לכמה זמן תקפות הבדיקות והתיאוריה?

אם ניגשת לבצע בדיקות רפואיות ו/או עברת בהצלחה מבחן תיאוריה אבל לאחר מכן – מכל סיבה שהיא – לא המשכת הלאה עם הלימודים, אין בעיה: גם הבדיקות הרפואיות וגם מבחן התיאוריה תקפים למשך 3 שנים.

 

יש לכם שאלות נוספות? שאלו אותנו!

 

‎‫‎‫אופנועים, מורים, ציוד, תיאוריה, מבחנים וכל מה שרציתם לדעת -
פשוט תשאלו. אנחנו כאן כדי לענות!‬‎‬‎

יש לכם שאלות? צריכים פירוט נוסף?
השאירו פרטים ונחזור אליכם:

כתבות אחרונות

האופנוע הראשון שלי

יש הרבה מאד סיבות להתחיל לרכוב על אופנוע או קטנוע, אבל על שלוש מהן אי אפשר להתאפק מלספר לך – אם כי לא נתיימר לסדר

גלילה לראש העמוד