המדריך המלא להוצאת רישיון לקטנוע ואופנוע

           כל מה שצריך לדעת ולעשות כדי להוציא רישיון נהיגה חדש, או כדי לשדרג רישיון נהיגה קיים לכל דרגות הרישוי לאופנוע

 

במדריך זה נסכם בקצרה את כל המידע שנוגע להוצאת רישיון נהיגה לאופנוע ולקטנוע, ולשדרוג של רישיונות קיימים. המדריך מקושר גם אל מידע מורחב בכל נושא. ראשית נדגיש שיש הבדל גדול בין מי שמבקש להוציא רישיון אופנוע כרישיון נהיגה ראשון שלו, לבין מי שכבר מחזיק ברישיון נהיגה במכונית, או באופנוע, ומבקש להוסיף או לשדרג את דרגת הרישיון לאופנוע.

ככלל, כל מי שמחזיק ברישיון נהיגה תקף למכונית או לאופנוע פטור ממבחן תיאוריה לכל סוגי ודרגות הרישיון לאופנועים, ומי שמחזיק ברישיון למכונית יותר מ-3 שנים יכול לקבל רישיון לדרגת הרכיבה הבסיסית באופן פשוט מאד וקל. לנוחותכם מחולק מדריך זה לארבעה חלקים:

  1. המדריך הקצרצר להוצאת רישיון
  2. הוצאת רישיון נהיגה חדש
  3. הוצאת רישיון אופנוע למי שמחזיק ברישיון למכונית
  4. שדרוג דרגת רישיון האופנוע.

המדריך הקצרצר להוצאת רישיון

להלן רשימת השלבים שצריך לעבור בדרך לרישיון חדש לרכיבה על קטנוע בנפח של עד 125 סמ"ק (דרגה A2):

  1. ממלאים באתר האינטרנט של משרד התחבורה "טופס בקשה להוצאת רישיון" וחותמים על הצהרת בריאות.
  2. מגיעים לחנות אופטיקה מורשית, מציגים תעודת זהות, מצטלמים ומבצעים בדיקת ראיה.
  3. לומדים לתיאוריה.
  4. מזמינים תור למבחן תיאוריה בפורטל זימון תורים למבחני תיאוריה של משרד התחבורה, ומשלמים את האגרה. 
  5. מגיעים למשרדי זכיין מבחני התיאוריה עם תעודת זהות (או תעודת חוגר/קצין) ומבצעים מבחן תיאוריה ממוחשב.
  6. מגיעים אל בית הספר ללימוד נהיגה ומתחילים ללמוד. 
  7. מזמינים מבחן ומשלמים אגרה בסך 140 ש"ח.
  8. ניגשים למבחן המעשי.
  9. מקבלים רישיון נהיגה זמני ממורה הנהיגה, ומשלמים אגרה.

הוצאת רישיון נהיגה חדש

אם זה רישיון הנהיגה הראשון שלך הרי שהוא הוא "מעלה אותך על הכביש", לכן נדרשים עמידה בבדיקות רפואיות, מבחן תיאוריה, לימוד מעשי ומבחן מעשי. את לימוד הנהיגה אפשר להתחיל כבר לפני גיל 16, אבל עד גיל 17 נדרשת הסכמה של  ההורים או של אפוטרופוס.

בין גיל 16 ל-18 אפשר לקבל אך ורק רישיון שנקרא בישראל A2, אבל מוכר בשפה העממית כ"רישיון ל-125 סמ"ק" מכיוון שהוא מאפשר רכיבה על אופנועים וקטנועים שנפח המנוע שלהם קטן מ-125 סמ"ק וההספק שלהם לא עולה על 14.6 כוחות סוס.

מגיל 18 ואילך אפשר לקבל רישיון שנקרא A1 אשר מאפשר רכיבה על אופנועים וקטנועים שנפח המנוע שלהם לא עולה על 500 סמ"ק וההספק שלהם לא עולה על 47.46 כוחות סוס.

כדי להוציא רישיון לא מוגבל צריך להיות בן 21 לכל הפחות, ובנוסף לכך גם להיות עם וותק של שנה אחת עם רישיון A1.

השלב הראשון בלימוד הנהיגה, שמתאפשר לכל מי שגילו מעל 15 וחצי, הוא מילוי "בקשה להוצאת רישיון נהיגה" באתר האינטרנט של משרד התחבורה, ולחתום שם על הצהרת בריאות. לאחר מכן יש לבצע בדיקת ראיה באחת מחנויות האופטיקה שמורשות על ידי משרד התחבורה ובאותו מעמד מצלם המפעיל בחנות את מבקש הרישיון. מי שטרם מלאו לו 16 חייב להגיע לחנות האופטיקה עם אחד מהוריו או אפוטרופוס. התמונה שמצולמת שם תוטבע על  רישיון הנהיגה ותלווה את בעל הרישיון בשנים הבאות.

כעת צריך ללמוד לתיאוריה, ולהיבחן במבחן מול מחשב אשר מבוצע על-ידי זכיין פרטי במוקדים שונים בפרישה ארצית. אפשר למצוא את המרכז הקרוב אליכם ברשימת מרכזי הבחינות, ויש להירשם ולהזמין תור מראש. בעת הזמנת מועד המבחן משלמים אגרת מבחן בסך 63 שקלים (אפשר לשלם במזומן במעמד המבחן). מבחן התיאוריה הוא "מבחן אמריקני" שמוגבל בזמן ל-40 דקות, ובו נדרשים לענות נכון על לפחות 26 מתוך 30 שאלות. מי שלא עובר את המבחן יכול לחזור ולבצע אותו כמה פעמים שהוא רוצה, אבל בכל פעם יש להזמין מקום מראש ולשלם אגרה. לקראת המבחן כדאי ללמוד את חוקי התנועה ולשנן את התמרורים השונים, וכדי לבצע אותו חייבים להגיע עם תעודת זהות (ומתחת לגיל 17 גם עם אישור הורה).

תוצאות מבחן התיאוריה מתקבלות במקום, מיד לאחר המבחן. הן תקפות למשך שלוש שנים, וכך גם האישור הרפואי. מי שעבר את מבחן התיאוריה לא יזדקק לעבור אותו שוב כאשר יבקש להוציא רישיון למכונית, אבל זאת בתנאי שהוא עבר בהצלחה את המבחן המעשי לאופנוע או שטרם חלפו שלוש שנים מיום המעבר המוצלח של מבחן התיאוריה.

מי שרוצה להוציא רישיון A1 חייב להיות לכל הפחות בן 17 וחצי בעת מבחן התיאוריה. כעת כבר אפשר להתחיל ללמוד לרכוב, אבל אין אפשרות לגשת למבחן מעשי לפני שעוברים בהצלחה את מבחן התיאוריה.

השלב האחרון הוא לימוד רכיבה מעשי, שאותו אפשר להתחיל בגיל 16 לרישיון A2 או מגיל 18 לרישיון A1, וכן ביצוע מבחן מעשי על הכלי המתאים. בשני המקרים, כדי לגשת למבחן נדרש התלמיד לבצע לכל הפחות 15 שיעורים, ולקבל אישור של מורה הנהיגה שרמת הרכיבה מספקת. למבחן המעשי יש שני חלקים. הראשון הוא מבחן שליטה במגרש סגור, והשני הוא מבחן רכיבה בדרך עירונית. לפני המבחן המעשי יש לשלם אגרה בסך 140 שקלים, ומי שלא עבר את המבחן יכול לגשת שוב, כמה פעמים שהוא רוצה, בהפרש של שבועיים בין כל מבחן, ולשלם אגרה חדשה וכן תשלום למורה הנהיגה תמורת השימוש באופנוע בטסט.

תוצאות המבחן המעשי מפורסמות באתר של משרד התחבורה בסוף כל יום, ומי שעבר אותו בהצלחה יקבל – באמצעות מורה הנהיגה שלו – רישיון נהיגה זמני כבר למחרת. כעת נותר רק לשלם את האגרה כדי שהרישיון יהיה תקף.


רישיון אופנוע לבעלי רישיון למכונית

מי שמחזיק ברישיון נהיגה במכונית במשך יותר משלוש שנים ומבקש רישיון נהיגה לדרגה A2, פטור ממבחן התיאוריה ולא חייב לבצע שעורי נהיגה – אם כי בוודאי שמומלץ לקחת מספר שיעורים. מבקש רישיון כזה כן חייב לבצע בדיקת ראיה, ולבצע מבחן שליטה בתוך מגרש סגור. מי שמחזיק ברישיון למכונית במשך פחות משלוש שנים חייב לבצע מבחן מעשי על כביש עירוני אבל הוא פטור ממבחן התיאוריה.

גם במקרה זה, הכל מתחיל במילוי "בקשה להוצאת רישיון נהיגה" וביצוע בדיקת עיניים. לאחר מכן מומלץ (אך לא חובה) לקחת מספר שיעורים ולהזמין מועד למבחן שליטה מעשי. יש לשלם אגרה בסך 67 שקלים ולבצע מבחן שליטה במגרש סגור. אם עוברים בהצלחה מקבלים היתר רכיבה זמני, משלמים אגרה נוספת ומקבלים רישיון חדש.

בשנת 2016 יצא נוהל של משרד התחבורה שמאפשר למי שמחזיק ברישיון נהיגה במכונית עם ותק של 3 שנים לפחות לקבל באותה דרך גם רישיון רכיבה על אופנוע שמתאים לקטגוריית A1 אבל עם תמסורת אוטומטית, אבל גם ארבע שנים לאחר פרסום הנוהל הזה עדיין אין לו כל אזכור באתר האינטרנט הרשמי של משרד התחבורה.

מי שמחזיק ברישיון נהיגה למכונית נוסעים ומבקש לקבל רישיון לדרגה A1 חייב לבצע מבחן שליטה במגרש וכן מבחן נהיגה בשטח עירוני. גם כאן, הנוהל הרגיל מתחיל ב"טופס הירוק" ובבדיקות ראייה ורופא, יש לבצע לפחות 15 שיעורי נהיגה ולהיבחן המבחן מלא, כלומר גם מבחן שליטה במגרש וגם מבחן בשטח עירוני.

שדרוג דרגת רישיון האופנוע

בכל מקרה ובכל מצב הכל מתחיל במילוי "בקשה להוצאת רישיון נהיגה" באתר האינטרנט של משרד התחבורה.

מדרגה A2 ל-A1

מי שמחזיק ברישיון רכיבה מסוג A2 ומבקש לשדרג ל-A1 צריך להיות לכל הפחות בן 17, ולבצע לפחות 8 שיעורי רכיבה. השדרוג עצמו מבוצע בנוהל הרגיל של "טופס ירוק", בדיקת ראייה, מבחן שליטה ומבחן בשטח עירוני.

מדרגה A1 לדרגה A

הקטגוריה הבכירה מאפשרת רכיבה על כל סוגי האופנועים ללא מגבלת נפח או הספק מנוע. כדי לקבל רישיון לדרגה A חייבים ותק של לפחות שנה אחת עם דרגה A1, ואי אפשר להיבחן לדרגה זאת לפני גיל 21. יש לבצע מינימום 8 שיעורי נהיגה לפני שניגשים למבחן מעשי.

גם כאן, כדי להתחיל בתהליך יש למלא "בקשה להוצאת רישיון נהיגה" ולבצע בדיקת ראייה, אבל במקרה זה נדרשת חדות ראיה של 6/12 בשתי העיניים, ושדה ראייה לשתי העיניים לא פחות מ-140 מעלות. אפשר להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.

‎‫יש לכם שאלות בנושא רישיון? צריכים עזרה בהוצאת הרישיון?
אל תהססו - פנו אלינו עוד היום!‬‎

יש לך רישיון לרכב?
נהדר, הדרך לאופנוע התקצרה!

כתבות אחרונות

האופנוע הראשון שלי

יש הרבה מאד סיבות להתחיל לרכוב על אופנוע או קטנוע, אבל על שלוש מהן אי אפשר להתאפק מלספר לך – אם כי לא נתיימר לסדר

גלילה לראש העמוד