דרגות רישיונות הנהיגה באופנוע וקטנוע

בישראל קיימות שלוש קטגוריות של רישיונות נהיגה באופנועים וקטנועים, והן נבדלות זו מזו בנפח המנוע ובהספק של הכלי הדו-גלגלי שעליו הן מאפשרות לרכוב.

דרגה A2

הקטגוריה הבסיסית ביותר נקראת "דרגה A2" או בשמה העממי "125 סמ"ק" והיא מאפשרת לרכוב על אופנוע שהספק המנוע שלו לא עולה על 14.6 כוחות סוס.

מי שמחזיק ברישיון נהיגה במכונית במשך יותר משלוש שנים יכול להוסיף את הדרגה הזאת באופן פשוט וקל – כל שעליו לעשות זה לבצע בדיקת ראיה, לקחת כמה שיעורי רכיבה (לא חובה אבל מאד מומלץ), ולבצע מבחן שליטה במגרש סגור. מי שמחזיק ברישיון למכונית במשך פחות משלוש שנים חייב לבצע מבחן מעשי על כביש עירוני אבל הוא פטור ממבחן התיאוריה.

עבור מי שזה רישיון הנהיגה הראשון שלו – הגיל המינימלי למבחן עיוני לקטגוריה A2 הוא 15 וחצי. אפשר להתחיל ללמוד ולהיבחן במבחן מעשי רק החל מגיל 16, ונדרשים לכל הפחות 15 שיעורי נהיגה כתנאי לאפשרות לגשת למבחן המעשי.

מי שטרם מלאו לו 17 חייב בהסכמת ההורים (או אפוטרופוס) ובנוכחות של אחד ההורים בעת הגשת הבקשה לרישיון. דרישות נוספות: בדיקת ראיה שמאפרת עמידה בתנאי סף (חדות ראיה: 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד. רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע), ואישור רפואי חתום של רופא המשפחה.

לאחר קבלת הרישיון, ועד גיל 18, אסור להרכיב נוסע נוסף, וכך גם בחודשיים הראשונים לאחר קבלת הרישיון.

דרגה A1 

הקטגוריה "האמצעית" נקראת "דרגה A1" או בשמה העממי "עד 500 סמ"ק", והיא מאפשרת לרכוב על אופנוע שהספק המנוע שלו לא עולה על 47.46 כוחות סוס.

מי שמחזיק ברישיון נהיגה במכונית במשך יותר משלוש שנים, או ברישיון A2 במשך שנה לפחות, יכול להוסיף את הדרגה הזאת באופן פשוט וקל – כל שעליו לעשות זה לבצע בדיקת ראיה, לקחת 15 שיעורי רכיבה אם אין לו רישיון לאופנוע, או 8 שיעורים אם יש לו רישיון A2, ואז לבצע מבחן שליטה במגרש סגור ולאחר מכן מבחן נהיגה בדרך עירונית. 

עבור מי שזה רישיון הנהיגה הראשון שלו – הגיל המינימלי למבחן עיוני לקטגוריה A2 הוא 17 וחצי. אפשר להתחיל ללמוד ולהיבחן במבחן מעשי רק החל מגיל 18, ונדרשים לכל הפחות 15 שיעורי נהיגה כתנאי לאפשרות לגשת למבחן המעשי. 

דרישות נוספות: בדיקת ראיה שמאפרת עמידה בתנאי סף (חדות ראיה: 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד. רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע), ואישור רפואי חתום של רופא המשפחה.

בחודשיים הראשונים לאחר קבלת רישיון הנהיגה אסור להרכיב נוסע נוסף.

דרגה A

הקטגוריה הבכירה מאפשרת רכיבה על כל סוגי האופנועים ללא מגבלת נפח או הספק מנוע.

כדי לקבל רישיון לדרגה A חייבים שיהיה וותק של לפחות שנה אחת עם דרגה A1, ואי אפשר להיבחן לדרגה זאת לפני גיל 21. יש לבצע מינימום 8 שיעורי נהיגה לפני שניגשים למבחן מעשי.

כדי להתחיל בתהליך לקבלת רישיון זה יש לגשת ולהנפיק "טופס ירוק", ולבצע בדיקת ראייה ובדיקה רפואית. נדרשת חדות ראיה של 6/12 בשתי העיניים, שדה ראייה לשתי העיניים לא פחות מ-140 מעלות בשתי העיניים יחד, אם כי אפשר  להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.

‎‫יש לכם שאלות בנושא רישיון? צריכים עזרה בהוצאת הרישיון?
אל תהססו - פנו אלינו עוד היום!‬‎

יש לך רישיון לרכב?
נהדר, הדרך לאופנוע התקצרה!

כתבות אחרונות

האופנוע הראשון שלי

יש הרבה מאד סיבות להתחיל לרכוב על אופנוע או קטנוע, אבל על שלוש מהן אי אפשר להתאפק מלספר לך – אם כי לא נתיימר לסדר

גלילה לראש העמוד