המבחן המעשי לאופנוע וקטנוע

מבחני הנהיגה המעשיים על אופנועים מבוצעים על-ידי בוחנים שמועסקים על-ידי חברות פרטיות. כל מה שצריך לדעת כדי לעבור את המבחן בהצלחה

מבחן הנהיגה המעשי ("טסט") באופנוע נחלק לשני חלקים, ולמעט מי שמחזיק כבר ברישיון למכונית ומבקש להוסיף רק את דרגת רישיון האופנוע הבסיסית – כולם נדרשים לעבור בהצלחה את שני השלבים.

השלב הראשון של המבחן, אשר מבוצע במקרים רבים באותו מגרש שבו התקיים לימוד הנהיגה, נקרא "מבחן שליטה" והוא מבוצע במגרש סגור, בין סימונים שצבועים על האספלט. מומלץ מאד לתזמן את שיעור הנהיגה האחרון שאתם מתכוונים לקחת לבוקר שלפני המבחן המעשי, כדי להגיע למבחן השליטה כאשר אתם "חמים".

במבחן השליטה נדרשים הנבחנים להוכיח את שליטתם בכלי במהירויות נמוכות יחסית, ובכלל זה לבצע סלאלום "שמיניות" בין שני מרכזים שמסומנים בתוך מלבן מבלי לחרוג מגבולותיו. בנוסף, הנבחנים נדרשים לנסוע לאט בקו ישר בין שני קווים מקבילים ו"להתפתל" בין קווים מפותלים, לבלום ולהאיץ, וכל זאת מבלי לעלות על הקווים או לחרוג מגבולותיהם.

כאמור, מי שנדרש רק למבחן שליטה מבצע כך את כל המבחן המעשי שלו, ואם הבוחן התרשם מכישוריו הוא מקבל את הרישיון הנכסף. כל שאר הנבחנים נדרשים לצאת גם לחלק השני של המבחן – שהוא נסיעה בתנועה עירונית.

במרבית המקרים יוצא הבוחן לקטע העירוני עם קבוצת נבחנים, ובמהלך הנסיעה הוא מבקש מהם להחליף את סדר הנסיעה כך שבכל שלב מוביל מישהו אחר. הבוחן אמור לשים לב ליכולת של הנבחנים להשתלב התנועה ולנהוג נכון על כביש ציבורי.

התכוננות לחלק הראשון של המבחן כוללת בעיקר תרגול והיכרות עם התנהגות האופנוע או הקטנוע, ושימוש רגוע ועדין במצערת ("גז"), במצמד ("קלאטש", באופנועים לא אוטומטיים), ובבלמים. ככל שהרוכב צופה טוב יותר את המשך התנועה שלו ומבצע אותה במהירות ובקצב הנכונים שתואמים לתנאי הכביש (במקרה הזה – המגרש)– כך הוא שולט טוב יותר בכלי ויוכל לצלוח את החלק הזה ללא כל בעיה.

גם בעת רכיבה בכביש העירוני הציבורי חשוב להקפיד על הכלל החשוב ביותר בנהיגה – שהוא "לאן שמסתכלים לשם מגיעים", לצפות את התנהגות שאר הנהגים שמסביב ולנהוג בהתאם לתנאי הדרך והתנועה. חשוב להקפיד על מהירות וקצב שתואמים את מצב התנועה, ולתכנן מבעוד מועד עצירות ועקיפות, כמו גם התייחסויות להולכי רגל ולתנועת כלי רכב קטנים (אופניים, קורקינטים). יש לתת זכות קדימה לכלי רכב שמגיעה להם זכות כזאת, לא להיות אגרסיביים ב"לקיחת" זכות קדימה, לשמור על קשר עין עם נהגים אחרים ולהימנע ממצבים שבהם הם ייאלצו לעצור או לסטות – גם אם בגלל טעות שלהם.

חשוב לרכוב במרכז הנתיב ובמרחק בטוח משאר כלי הרכב, ולהפנות את הראש לכל הכיוונים, אפילו באופן מעט תיאטרלי, כדי להמחיש לבוחן שהנבחן ער לכל מה שקורה סביבו ויודע לצפות סכנות. כרגיל במבחני נהיגה חשוב להקפיד לא רק על המהירות החוקית, אלא גם על זכויות השימוש בדרך – האם אנחנו רוכבים על כביש חד או דו סטרי ופונים לתוך כביש דו או חד סטרי אחר, האם עלינו לעצור עצירה מוחלטת גם כאשר אין קו עצירה מסומן, להעניק זכות קדימה, לפנות לנתיב שמאלי או ימני, או לעקוף.

היות שהמבחן מבוצע בקבוצה חשוב לנסוע בקצב של שאר הנבחנים ולהימנע ממצב של נתק בשיירה.

‎‫‎‫אופנועים, מורים, ציוד, תיאוריה, מבחנים וכל מה שרציתם לדעת -
פשוט תשאלו. אנחנו כאן כדי לענות!‬‎‬‎

יש לכם שאלות? צריכים פירוט נוסף?
השאירו פרטים ונחזור אליכם:

כתבות אחרונות

האופנוע הראשון שלי

יש הרבה מאד סיבות להתחיל לרכוב על אופנוע או קטנוע, אבל על שלוש מהן אי אפשר להתאפק מלספר לך – אם כי לא נתיימר לסדר

גלילה לראש העמוד